top of page
  • _

Help, ik word gepest!

Gepest worden is heel vervelend en ouders zijn hier vaak bezorgd over. Terecht, zeker als het nieuws nare berichten brengt over de gevolgen die pesten teweeg brengen. Het is belangrijk om signalen van pesten altijd en in een vroeg stadium serieus te nemen. Luisteren, zonder oordeel, is essentieel voor een goede uitkomst. Als kindercoach wordt Annemarie Laseur regelmatig ingeschakeld om te helpen bij pestproblematiek.


Een paar weken geleden werd Anne bij mij in de praktijk aangemeld, een meisje van 7 jaar. Haar ouders maakten zich zorgen omdat ze gepest wordt. Ik ga met Anne in gesprek en ondersteun dit door het uit te tekenen volgens "Teken je gesprek", een visuele oplossingsgerichte coachmethode.

Ik vraag haar in welke situaties ze last heeft van het pesten en daar kiezen we één situatie uit die we verder gaan onderzoeken. Van die specifieke situatie maken we een ketting van gebeurtenissen. Al tekenend blijkt dat haar vriendinnen vaak onderling onenigheid hebben. Zij probeert het voor hun op te lossen en vervolgens leidt dat tot ruzie met andere meiden. Anne is een gevoelig meisje en kan niet tegen onrecht. Dat is een mooie eigenschap, maar belemmert haar nu in haar sociale contacten. Al tekenend is ze heel erg bezig de schuld te leggen bij haar klasgenoten en lijkt daar helemaal in vast te zitten. Ik laat het zo ... en als ze rustig is vraag ik of ze met mij naar de tekening wil kijken. Ik laat haar hierop reflecteren en stel de vraag; "Waar denk je dat het anders kan?" Het is prachtig om te zien dat ze zelf ontdekt dat ze zich onnodig met anderen bemoeit, met als nadelig gevolg dat ze ruzie heeft met meiden die niet eens met het conflict zijn betrokken. Er is verbazing, dat ze dat nu pas ontdekt. Dat wil ze niet meer! Daarom daag ik haar uit om enkele handige acties te bedenken en kiezen we helpende gedachten die haar daarbij helpen. Ze kiest drie kaartjes uit; iets niet weten is niet erg, ik ben sterk en ik vertrouw erop dat het steeds beter gaat. Vervolgens visualiseren we hoe het is als ze deze aanpak ook gaat toepassen in een groene ketting. Ze verlaat sterk en opgewekt de praktijk. Als ik haar na een week weer zie, staat er een ander meisje. Ze is vol zelfvertrouwen, staat rechtop en heeft een open en vriendelijke uitstraling. Ze vertelt vol trots dat ze geen ruzies meer heeft en dat het in de klas goed gaat. Ze voelt zich niet meer gepest en heeft een oplossing gevonden die voor haar werkt!

Meestal is paar gesprekken voldoende om het pesten te stoppen. Wat ik vaak merk in de praktijk is dat het pesten vooral gepest voelen is. Vaak lijkt het deze kinderen te overkomen en hebben ze geen gedragsalternatief. In gesprek gaan is nodig om deze denkfout bij kinderen op te sporen. Het is heel belangrijk dat het kind zelf onderzoekt wat er mis gaat en een eigen oplossing bedenkt. Dan gaat het werken, wordt een kind sociaal sterker en stopt het pesten, net als bij Anne. Soms is er meer nodig, in enkele gevallen is de groep zo onveilig dat een aanpak voor de hele groep nodig is.

Anne is nog één keer terug geweest. Het gaat heel goed met haar en de afgelopen maanden zijn er geen conflicten meer geweest. Ze heeft nog wel één belangrijke vraag; "Hoe komt het dat mijn vriendinnen nog niet zien dat ik echt anders ben?" Ik geeft haar de levensles mee van de erfenis, daarmee krijgt ze inzicht in sociale patronen. Nu begrijpt ze dat haar vriendinnen het gewoon nog niet zien dat ze verandert is en dat dat tijd nodig heeft. Het geeft haar rust, het ligt niet aan haar, het komt wel. Met dat vertrouwen verlaat ze de praktijk.


5 views0 comments

Recent Posts

See All

Hoe ik mijn angst over vlinders overwon (deel 2)

Onlangs schreef ik al over mijn angst over vlinders en hoe ik het ben aangegaan door onderzoek te doen naar de diepere laag. Mijn schaamte over mijn angst was in de loop van de jaren alleen maar grote

Hoe ik mijn angst over vlinders overwon (deel 1)

Ik heb (of eigenlijk had) een enorme angst voor vlinders en heb er genoeg van. Mijn angst staat me zo in de weg, het belemmert me zo in mijn functioneren dat ik eigenlijk ook geen keus meer heb. Ik mo

Ochtendritueel in de soep

Jacco en zijn vrouw  komen in mijn praktijk omdat ze zich zorgen maken over de ontwikkeling van hun oudste zoon. Jesse (4 jaar) is hooggevoelig en gaat sinds kort naar de basissschool. Daarvoor waren

bottom of page